Την περασμένη δεκαετία, η Apple τοποθετήθηκε ως εταιρεία που προστατεύει το απόρρητο. Έχει αρνηθεί την εφαρμογή του νόμου για την κρυπτογράφηση των τηλεφώνων, των μηνυμάτων και των κλήσεων FaceTime και πολέμησε το Facebook για τις ανατριχιαστικές πρακτικές παρακολούθησης διαφημίσεων. Αλλά και το επιχειρηματικό μοντέλο της Apple αλλάζει.
Τι γνωρίζει η Apple για εσένα by default
Τα δεδομένα που συλλέγει η Apple για εσένα περιγράφονται στην πολιτική απορρήτου της, η οποία αποτελείται από περίπου 4.000 λέξεις. Αυτή η πολιτική περιγράφει σε γενικές γραμμές τι συλλέγει η Apple για εσένα, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει πληροφορίες που παρέχεις καθώς και δεδομένα από τρίτα μέρη.
Η Apple διαθέτει επίσης πολλούς οδηγούς απορρήτου για μεμονωμένα προϊόντα και εφαρμογές της, οι οποίοι περιγράφουν πιο συγκεκριμένα τον τρόπο με τον οποίο συλλέγουν και χρησιμοποιούν δεδομένα. Υπάρχουν περίπου 80 από αυτά τα περιγράμματα απορρήτου, που κυμαίνονται από τα διαφημιστικά και ερευνητικά προγράμματα της Apple μέχρι τα Apple Books και τα αθλητικά. Οι οδηγοί συνδέονται εντός εφαρμογών και είναι online. Ενώ ορισμένες πληροφορίες επαναλαμβάνονται, συνολικά έφτασαν περίπου 70.000 λέξεις - περίπου νόμιμης αξίας ενός μυθιστορήματος.
Η πολιτική απορρήτου της Apple και οι επιπλέον οδηγοί πληροφοριών της ξεκινούν με παρόμοιο τρόπο: “ο καθένας δηλώνει ότι η εταιρεία πιστεύει «στα θεμελιώδη δικαιώματα απορρήτου» και προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει τον όγκο των δεδομένων που συλλέγει.” (Σε γενικές γραμμές, συλλέγει πολύ λιγότερες πληροφορίες από την Google ή το Facebook και έχει υποστηρίξει τους ισχυρισμούς της ότι επικεντρώνεται στο απόρρητο.)
Όταν ξεκινάς να χρησιμοποιείς τα προϊόντα της Apple, αυτόματα η Apple συλλέγει πληροφορίες για εσένα. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει δεδομένα που απαιτούνται για την εγγραφή στις υπηρεσίες της ή γιατην αγορά προϊόντων, όπως το όνομά σου, τη διεύθυνση email σου, το Apple ID που δημιουργείς και τα στοιχεία πληρωμής σου. Αυτού του είδους οι πληροφορίες συλλέγονται από σχεδόν όλες τις επιχειρήσεις από τις οποίες αγοράζεις πράγματα.
Η πολιτική απορρήτου της Apple αναφέρει επίσης ότι μπορεί να συλλέγει δεδομένα σχετικά με τον τρόπο χρήσης των συσκευών σου. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τις εφαρμογές που χρησιμοποιείς, αναζητήσεις εντός των εφαρμογών της Apple, όπως το App Store, και αναλυτικά στοιχεία ή δεδομένα σφαλμάτων. Άλλες πληροφορίες που μπορεί να συλλέξει - συχνά μόνο με την άδειά σου πρώτα - μπορούν να περιλαμβάνουν πληροφορίες τοποθεσίας, πληροφορίες υγείας και πληροφορίες φυσικής κατάστασης. «Δεν απαιτείται να παρέχετε τα προσωπικά δεδομένα που έχουμε ζητήσει. Ωστόσο, εάν επιλέξετε να μην το κάνετε, σε πολλές περιπτώσεις δεν θα μπορούμε να σας παρέχουμε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μας ή να ανταποκριθούμε σε αιτήματα που μπορεί να έχετε», αναφέρει η πολιτική απορρήτου της Apple.
Σε πολλές περιπτώσεις, η Apple λέει ότι έχει σχεδιάσει τα συστήματά της ώστε να επεξεργάζονται πολλά από τα δεδομένα σας στο iPhone ή το iPad σου και να μην τα στέλνουν πίσω στους διακομιστές της εταιρείας. Το Game Center, για παράδειγμα, σου προτείνει φίλους με βάση τις πληροφορίες στο τηλέφωνό σου και δεν αποστέλλεται στην Apple. Οι περιλήψεις δαπανών που δημιουργούνται από την Apple Card, οι οποίες βασίζονται στο ιστορικό συναλλαγών σας, γίνονται στο τηλέφωνό σου, λέει η Apple.
Επίσης, έχει εισαγάγει τεχνικές για να εμποδίσει τη συλλογή πάρα πολλών πληροφοριών για εσένα. Αν και είναι πιθανό να πρέπει να επιτρέψεις στην Apple να έχει πρόσβαση στην τοποθεσία σου σε πραγματικό χρόνο για να χρησιμοποιήσει πολλές από τις λειτουργίες του χάρτη της (συλλέγονται η τοποθεσία σας, η ώρα αιτήματος, το μοντέλο της συσκευής και η έκδοση λογισμικού, η προβολή χάρτη στην οθόνη σας και οι όροι αναζήτησης), η εταιρεία δηλώνει ότι η χρήση των Apple Maps συνδέεται με ένα «αναγνωριστικό που περιστρέφεται πολλές φορές την ώρα» και δεν συνδέεται με το Apple ID σου. “Αυτό καθιστά πιο δύσκολο να σας αναγνωρίσουμε μεμονωμένα. Επειδή η τοποθεσία σας μπορεί να αποκαλύψει την ταυτότητά σας, μετατρέπουμε ακριβείς τοποθεσίες σε λιγότερο ακριβείς τοποθεσίες εντός 24 ωρών", αναφέρουν τα έγγραφα απορρήτου της εταιρείας για τα Maps.
Για τα Apple Books, τα "αναγνωριστικά" όπως η διεύθυνση IP μιας συσκευής και το Apple ID σου, καταγράφονται από την εταιρεία όταν κάνεις λήψη ενός βιβλίου. Ωστόσο, η ίδια η δραστηριότητα ανάγνωσης εκχωρείται σε μοναδικά αναγνωριστικά, ώστε η Apple να μην μαθαίνει τη δραστηριότητα ανάγνωσης ενός συγκεκριμένου χρήστη.
Τα δεδομένα που λαμβάνει η Apple για εσένα - αν το επιτρέψεις
Η Apple ξεκίνησε να πουλά διαφημίσεις στο App Store το 2016, αλλά έχει επεκτείνει τη διαφημιστική παρουσία στις εφαρμογές Apple News, Stocks και Apple TV. Αυτές οι διαφημίσεις μπορούν να εμφανίζονται όταν κάνεις αναζήτηση για πράγματα στην καρτέλα Today του App Store και κατά την περιήγηση στις εφαρμογές. Η Apple αναφέρει ότι περισσότεροι από 600 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν το App Store κάθε εβδομάδα, πράγμα που σημαίνει ότι είναι η κορυφαία διαφημιστική του ακίνητη περιουσία.
Αυτές οι διαφημίσεις μπορούν να έχουν δύο μορφές: διαφημίσεις με βάση τα συμφραζόμενα (αν αναζητάς μια εφαρμογή λίστας υποχρεώσεων, ενδέχεται να εμφανίζονται διαφημίσεις για αυτόν τον τύπο διαφήμισης) ή εξατομικευμένες διαφημίσεις με βάση τα ενδιαφέροντα και τα δεδομένα σου. Οι πολιτικές της Apple λένε ότι η εταιρία δε συνδυάζει τα δεδομένα της με αυτά από άλλες εταιρείες, γνωστά ως δεδομένα τρίτων. Αντίθετα, χρησιμοποιεί απλώς τα δεδομένα που συλλέγει για να σου εμφανίσει διαφημίσεις.
Η Apple λέει ότι οι διαφημίσεις με βάση τα συμφραζόμενα εντός των εφαρμογών της εμφανίζονται με βάση τις πληροφορίες της συσκευής σου (όπως η γλώσσα του πληκτρολογίου και η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας), τα δεδομένα τοποθεσίας σου εάν τα έχεις μοιραστεί με τις εφαρμογές, τις αναζητήσεις που κάνεις στο App Store.
Αντίθετα, όταν οι χρήστες έχουν ενεργοποιήσει την εξατομικευμένη διαφήμιση, συγκεντρώνονται σε ομάδες τουλάχιστον 5.000 ατόμων που «μοιράζονται παρόμοια χαρακτηριστικά» και στη συνέχεια εμφανίζονται διαφημίσεις. (Η Google κατασκευάζει ένα γενικά παρόμοιο σύστημα για το πρόγραμμα περιήγησής της Chrome.) Αυτά τα τμήματα μπορούν να βασίζονται στο όνομα, τη διεύθυνση, την ηλικία, το φύλο και τις συσκευές που είναι καταχωρημένες στο Apple ID σου. Χρησιμοποιεί επίσης τη μουσική, τις ταινίες, τα βιβλία, τις τηλεοπτικές εκπομπές και τις εφαρμογές που κατεβάζεις.
Πώς να περιορίσεις τα δεδομένα που συλλέγει η Apple
Είναι εφικτό να εξαιρεθείς από την Apple και να μη σου εμφανίζει εξατομικευμένες διαφημίσεις στις εφαρμογές App Stores, News, TV και Stocks. Για να το κάνεις πήγαινε: Settings > Privacy & Security > Apple Advertising και απενεργοποίησε τις Personalized Ads.Σε αυτό το μενού είναι επίσης εφικτό, εάν έχεις ενεργοποιημένη την εξατομίκευση, να δεις τις πληροφορίες στόχευσης διαφημίσεων που χρησιμοποιεί η Apple για να σου εμφανίσει ορισμένες διαφημίσεις.
Στις εφαρμογές Apple News και Stocks, μπορείς να τροποποιήσεις μεμονωμένες ρυθμίσεις για να αλλάξουν τα αναγνωριστικά που συνδέονται με εσένα. Στις Ρυθμίσεις και στη συνέχεια στις λεπτομέρειες κάθε εφαρμογής, μπορείς να ενεργοποιήσεις την επιλογή επαναφοράς αναγνωριστικών.
Στην ενότητα Privacy & Security των ρυθμίσεων της Apple, ίσως αξίζει επίσης να ελέγξεις τα Analytics & Improvements. Εδώ, μπορείς να διακόψεις τη συλλογή δεδομένων αναλυτικών στοιχείων iPhone και iCloud της Apple, τα οποία, χρησιμοποιούνται για να τη βοηθήσουν να βελτιώσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της. Εάν θέλεις να λάβεις τα δεδομένα που έχει η Apple για εσένα, μπορείς να αποκτήσεις πρόσβαση σε αυτά μέσω του εργαλείου λήψης δεδομένων της εταιρίας.
Τέλος, αξίζει να αφιερώσεις χρόνο για να ελέγξεις το απόρρητο και των άλλων εφαρμογών και συσκευών σου στην ενότητα Privacy & Security. Είναι δυνατό να αλλάξεις τις ρυθμίσεις τοποθεσίας σου, ελέγχοντας ποιες εφαρμογές μπορούν να τη δουν και πότε και να σταματήσουν οι εφαρμογές τρίτων, όπως το Facebook, να παρακολουθούν στο iPhone σου.